söndag 10.01.17

Skulle till vångabacken och åka skidor idag efter mässan, men d blev inget ftersom d va för blåsigt :(
Men jaja... vi ska dit med klassen på onsdag så jag får ändå åka =D
Idag lämnade vi tillbaka Arvid på väg till kyrkan, och sen va vi i kyrkan, och sen åkte vi hem. Hemma tvättade jag och hängde tvätt, och sen gjorde jag sås till maten, och efterrätt (: Gott blev det! (d va wokade äpplen med råsocker och kanel och vaniljkräm. MMMMMMMmmmmmm. Det står i vår hemkunskapsbok för dom som har den och som vill testa att göra det)

Juste, mina knäck-/kolakakor igår blev jättegoda! Dom är jättelätta att göra. Jag kan skriva upp receptet till er:
ca. 25st. Ugn: 175grader
  • 100g matfett
  • 1dl socker
  • 1msk vaniljsocker
  • 1msk ljus sirap
  • 1tsk bakpulver
  • 2½dl vetemjöl
  1. Rör matfett och socker poröst  en skål med en träsked eller med elvispens degkrokar
  2. Blanda ner vaniljsocker, sirap och bakpulver (det blir gott med extra sirap och vaniljsocker... inte med extra bakpulver!!)
  3. Tillsätt till sist mjölet - spara lite till utbakningen (jag brukar bara ta 2 1/4dl)
  4. Blanda med träsked till en grynig massa. Arbeta ihop till en deg på mjölat bakbord
  5. Dela degen i två delar
  6. Rulla ut dem till tumtjocka längder. Lägg dem på en plåt (det ska vara bakplåtspapper på plåten!)
  7. Platta till dem med ett finger (inte för platt; de blir platta i ugnen så de ska vara som tjocka snören när de åker in i ugnen)
  8. Grädda mitt i ugnen i ca 15min
  9. skär de gulbruna längderna i jämna bitar (gör det medans de är varma för annars stelnar de och då funkar det inte att skära i dem)
Inom parentes står mina egna tips ;)
Såhär såg mina ut :D

Dagens låt: Where the wild things are - Anarbor
Citat: Did you really think I wouldn't see?
You were lying straight through your teeth

Men nu har jag skrivit långt nog.
Testa knäck-/kolakakorna!
XXXOOO♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0